Csopak – Paloznak

A Balatonfüredhez közel eső Csopak és Paloznak közkedvelt nyaralóhelyként írták be magukat az útikönyvekbe, egyedi hangulatuk, kultúrtörténeti és természeti értékeik révén pedig további felfedezésre csábítanak. Csopak híres műemléke a Csonka torony, amelynek közelében parkolási lehetőség is biztosított, és buszjárattal is könnyen elérhető ez a kiindulópont. A Kis-hegy irányában kezdünk emelkedni, a kék sáv jelzést követve igyekszünk a Csákány-hegy teteje felé, ahol fáradozásunk jutalma a nem mindennapi kilátás. Az Endrődi Sándor kilátó megújúlt építménye a Veszprémi-fennsík, a Balatoni Riviéra és a déli parton túli dombvidékek felé tárja fel a tájképet. A kilátó körül az erre a vidékre jellemző cseres-tölgyesek, a meredek oldalakon cserszömörcés cseres-molyhostölgyesek találhatók. Ezek a vegyes lombos erdők számos védett növény és állatfajnak adnak otthont.

A 322 méteres magasságú hegycsúcs felől leereszkedhetünk a Veszprém felé tartó 73-as úthoz. Sétánkat a kék jelzést követve, déli irányba fordulva folytatjuk, az erdősült térségből kiérve szőlőhegyi környezetben halad az utunk.

Átalakult, de még szép értékeket felvonultató környezet ez, a lejtőről előtűnő part menti falvak képe megkapó. Egészen a paloznaki kálvária végpontjáig ereszkedünk, ahol becsatlakozik a Mária út vonala is. A Paloznak és Csopak közötti dűlők legszebb részén fordulunk a kezdőpont irányába, igazán jó hangulatú, békés térség ölelésében. Szerencsénkre a séta gazdagságát tovább emelve a szőlőművelés, a helyben gyakori szőlőfajták ismeretével gyarapodhatunk a 2006-ban létesített Olaszrizling Tanösvény jóvoltából. A szőlőművelés fontosabb lépései mellett a szüreti munkálatokról is informálódhatunk az egyedi módon, fotókkal kiegészítve illusztrált táblák segítségével. Csopak belterületéhez közeledve kiváló fotótéma a templommal mutatkozó falukép. A Kossuth utcára érve, jobbra fordulva kerülünk ismét a Csonka torony közelébe.

Előttünk Paloznak és a csillámló vízfelület: